למה חשוב לדעת לספור פחמימות?

ספירת פחמימות היא אחד הכלים החשובים ביותר בניהול סוכרת. גם אם לא כולם חייבים לספור כל גרם, חשוב להכיר את העיקרון ולהבין כמה פחמימות אנחנו אוכלים.

יש לכך מספר סיבות:

  1. התאמת אינסולין מהיר לאוכל

אנשים המטופלים באינסולין מהיר, כגון נובורפיד, הומלוג או אפידרה, צריכים להתאים את מינון האינסולין לכמות הפחמימות שהם אוכלים.

לכן חשוב לדעת כמה גרם פחמימות יש בארוחה וכמה אינסולין נדרש עבורן.

  1. מניעת עומס מיותר על הלבלב

גם אנשים שאינם מטופלים באינסולין יכולים להפיק תועלת מספירת פחמימות.

כאשר אוכלים כמויות גדולות של פחמימות, הלבלב נדרש להפריש יותר אינסולין. חלוקה נכונה של הפחמימות לאורך היום עשויה לסייע באיזון רמות הסוכר ולהפחית עומס על הלבלב.

  1. התאמת הפחמימות לתרופות לסוכרת

ישנן תרופות שמעודדות את הלבלב להפריש אינסולין.

כאשר נוטלים תרופות כאלה, חשוב להתאים את כמות הפחמימות בארוחה לפעילות התרופה.

אם אוכלים מעט מדי פחמימות ביחס לכמות האינסולין או התרופה, עלולה להתרחש ירידת סוכר (היפוגליקמיה), ולעיתים במקרים קיצוניים אף אובדן הכרה.

חשוב לזכור

בדרך כלל מקובל לחשב:

מנת פחמימה אחת = כ־15 גרם פחמימות

זו אינה כמות האינסולין, אלא כמות הפחמימות שעל פיה מחשבים את מינון האינסולין או את תכנון הארוחה.

 

דוגמאות למנת פחמימה אחת (כ-15 גרם פחמימות)

פרוסת לחם רגיל

שתי פרוסות לחם קל

תפוח אדמה קטן

חצי כוס אורז מבושל = 3 כפות שטוחות

חצי כוס פסטה מבושלת

תפוח עץ קטן

תפוז קטן

אפרסק בינוני

בננה קטנה (לעיתים מעט יותר ממנת פחמימה אחת)

 4 כפות שקדי מרק

 

אבל יש הבדל בין פחמימה לפחמימה

לא כל הפחמימות משפיעות על הסוכר באותה צורה.

15 גרם פחמימות מלחם, מתפוח או מממתק אינם זהים מבחינת קצב הספיגה והשפעתם על רמות הסוכר.

לכן חשוב לא רק לספור פחמימות, אלא גם ללמוד כיצד הגוף שלנו מגיב למזונות שונים.

לסיכום

ספירת פחמימות אינה מיועדת רק לאנשים שמזריקים אינסולין.

היא כלי שעוזר להבין את האוכל שלנו, לתכנן ארוחות, לשמור על איזון טוב יותר ולהפחית הפתעות ברמות הסוכר.

ככל שמכירים טוב יותר את הפחמימות שאנחנו אוכלים, כך קל יותר לקבל החלטות נכונות ולחיות טוב יותר עם הסוכרת.

 

Scroll to Top